rok szkolny 2023/2024
Przedmiot

Klasa

Nazwa programu

Wydawnictwo

Autor Numer w szkolnym zestawie
Edukacja wczesnoszkolna

Klasa I

Szkoła na TAK

Program pozytywnej edukacji wczesnoszkolnej

WSiP

Bożena Drzycimska, Teresa Nowak, Iwona Czaja – Chudyba SP42/1/23
Edukacja wczesnoszkolna

I – II

Gra w kolory

MAC Edukacja

K. Grodzka, B. Mazur, A. Parzęcka SP42/3/20
Język polski

IV – VIII

Między nami

GWO

Agnieszka Łuczak

Anna Murdzek

SP42/2/12
Język angielski

I – III

Tiger&Friends

Macmillan

C. Read, M. Ormerod, M. Kondro SP42/4/20
Język angielski

Klasa IV – VIII

Program nauczania dla klas VII – VIII SP j. angielskiego jako drugiego języka obcego zgodny z Podstawą Programową z dnia 14.02.2017

Macmillan

Ewa Piotrowska, Tomasz Sztyber SP42/5/20
Język niemiecki

Klasa VII

Program nauczania języka niemieckiego jako drugiego języka obcego w klasach 7 i 8

WSiP

Marta Torenc SP42/4/23
Język niemiecki

klasa VIII

Beste Freunde

HUEBER

Ewa Ciemnicka SP42/15/17
Historia

IV – VIII

Historia

WSiP

W.Kalwat M.Lis SP42/5/17
Przyroda

Klasa IV

Tajemnice przyrody

NOWA ERA

Jolanta Golanko SP42/4/12
Biologia

V – VIII

Puls życia

NOWA ERA

Małgorzata Jefimow SP42/6/17
Chemia

VII – VIII

Chemia

Mac Edukacja

D. Łasiński, Ł. Sporny, D. Strutyńska, P. Wróblewski SP42/6/20
Geografia

V – VIII

Planeta Nowa

NOWA ERA

R.Malarz M.Szubert T.Rachwał SP42/13/17
Fizyka

 

Klasa VII

Fizyka

MAC

Małgorzata Wysocka – Kunisz SP42/3/23
Fizyka

Klasa  VIII

Świat fizyki

WSiP

B.Sagnowska SP42/14/17
Matematyka

IV – VIII

Matematyka z plusem

GWO

M.Jucewicz, M.Karpiński, J.Lech SP42/3/12
Informatyka

IV – VIII

Informatyka

WSiP

W.Kranas SP42/7/17
Technika

Klasa IV

 

Program nauczania techniki w klasach 4-6

MAC

M. Czuj SP42/2/23
Technika

V – VI

Technika

Nowa Era

L. Łobecki, M. Łobecka SP42/7/20
Muzyka

IV – VII

Klucz do muzyki

WSiP

Urszula Smoczyńska, Katarzyna Jakóbczak-Drążek, Agnieszka Sołtysik SP42/2/15
 

Plastyka

IV – VII

 

Plastyka

WSiP

 

B.Neubart S.Stopczyk

 

SP42/9/17

Wychowanie fizyczne Program autorski nauczania wychowania fizycznego Henryk Bąk, Błażej Bieniaszewski, Piotr Górniak SP42/10/12
Religia

I – III

Zaproszeni na ucztę z Jezusem
Jedność
Komisja Wychowania Katolickiego KEP SP42/8/20
Religia

Klasa IV

Odkrywam życie z Jezusem

Jedność

Ks.K.Mielnicki, E.Kondrak SP42/5/23
Religia

V – VII

Przez prawdę, piękno i dobro zdobywamy świętość
Jedność
ks. K. Mielnicki,

E. Kondrak

SP42/9/20
Religia

VIII

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szczęśliwi, którzy zdobywają świętość

Jedność

ks. K. Mielnicki,

E. Kondrak

SP42/6/23
Szkolenie sportowe z zakresu pływania

I – VIII

 

 

 

 

 

Program szkolenia sportowego w pływaniu dla oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz oddziałów mistrzostwa sportowego i szkół mistrzostwa sportowego Harald Skubacz SP42/10/17
 

Szkolenie sportowe z zakresu tenisa ziemnego

IV-VIII

 

 

 

 

 

Program szkolenia klas sportowych o profilu tenis ziemny

(Polski Związek Tenisa)

 

 

 

J. Mulfan, T. Rafał

 

 

 

SP42/4/16

Wychowanie do życia w rodzinie

IV – VIII

 

Wędrując ku dorosłości

RUBIKON

Teresa Król SP42/4/14
Program wspomagający

I – III

Szkoła przyjazna dziecku w nauce czytania, pisania, liczenia(profilaktyka dysleksji)  

Danuta Malinowska, Agnieszka Oleś, Grażyna Sorychta

 

SP42/2/06

Program wspomagający

I – III

Program wspomagający naukę czytania ze zrozumieniem dla uczniów kształcenia zintegrowanego (zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze)  

Katarzyna Dobucka

 

SP42/3/07

Program wspomagający

I – III

 

 

 

Program zajęć pozalekcyjnych „Świat sztuki a twórcze działanie dziecka” Mariola Wiśniewska SP42/2/05
Program wspomagający

I – III

Autorski program kółka teatralnego Gabriela Bator SP42/2/03
Program wspomagający

I – III

Teatrzyk terapeutyczny – Uśmiechnięta Buzia Gabriela Bator, Grażyna Winiarczyk SP42/1/06
Program wspomagający

I – VI

„Edukacja czytelnicza i medialna”

Etap I klasy I-III

etap II klasy IV-VI

Dorota Kluwa SP42/3/05
Program wspomagający

IV – VI

 

 

 

 

„Dziedzictwo kulturowe regionu Górnego Śląska w twórczości dziecięcej” Angelika Kręgiel SP42/4/05
Program wspomagający

IV – VI

„Bezpieczniej w sieci” Ewa Widera SP42/1/10
 

Program wspomagający

IV – VI

 

 

 

 

„Zajęcia pozalekcyjne z języka angielskiego dla klas IV – VI”

 

 

Tatiana Rębas

 

 

SP42/5/15

Program wspomagający

I – III

Program socjoterapeutyczny dla klas I – III Marta Kaszowska SP42/1/16
Program wspomagający    II-III

 

„Czytam i rozumiem”

 

 

Agnieszka Kałuszka

 

 

 

SP42/1/19

 

 

 

Program wspomagający

0- III

Program logopedyczny dla oddziału przedszko0lnego i I etapu kształcenia „Przyroda wokół nas” Katarzyna Malina SP42/2/16
Program wspomagający

IV – VI

Program dla szkolnego koła historyczno  – mitologicznego

„Z historią za pan brat”

 

 

Anna Sołtysik

 

 

 

SP42/3/16

Program wspomagający

IV – VIII

 

 

 

 

Program socjoterapeutyczny dla klas IV – VIII Aneta Wasilewska SP42/1/17
Program wspomagający

IV – VIII

Program zajęć godziny wychowawczej

„Bon – ton – o dobrym zachowaniu słów kilka…”

Anna Kniecik SP42/1/18
Program wspomagający

IV – VIII

 

 

 

 

 

 

Program Klubu Wolontariusza „Od ziarenka do drzewa” Joanna Figura,

Ewelina Zięba – Staniszewska

SP42/2/18
Program wspomagający

IV – VIII

Program nauczania historii i kultury Śląska „U nas na Śląsku” Barbara Mertas -Mikołajec SP42/3/18
Program wspomagający

IV – VIII

Szkolenie sportowe w pływaniu  „Siła – gibkość – moc” Jakub Holeczek SP42/2/19
Program wspomagający

IV – VIII

 

 

„Człowiek a Ziemia. Trwała zmiana planu” Sabina Łabik SP42/1/20
Program wspomagający

IV – VIII

 

„Fonetyka od podszewki – zaawansowany kurs dla dzieci”

 

Joanna Bujara – Lech

 

SP42/2/20

 

rok szkolny 2023/2024
  • 04 WRZEŚNIA 2023 r. – Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
  • 11 WRZEŚNIA 2023 r. (poniedziałek) –  zebrania rodziców 17.00
  • 13 PAŹDZIERNIKA 2023 r. – dzień wolny od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. (ŚWIĘTO SZKOŁY)
  • 23 PAŹDZIERNIK 2023 r.  (poniedziałek) –  konsultacje 17.00-18.00
  • 29 LISTOPADA 2023 r. (środa) –  konsultacje  17.00-18.00
  • 23 GRUDNIA 2023 – 1 STYCZNIA 2024 r. – ZIMOWA PRZERWA ŚWIĄTECZNA
  • 25 STYCZNIA 2024 r. (czwartek) – ostateczny termin wystawiania ocen za I semestr, zebranie rodziców  17.00 (konsultacje 17.30-18.30)
  • 13 LUTY 2024 r. – podsumowanie I semestru nauki
  • 29 STYCZNIA –  11 LUTEGO 2024 r. – FERIE ZIMOWE
  • 28 MARCA-2 KWIETNIA 2024 r. WIOSENNA PRZERWA ŚWIĄTECZNA
  • 10 KWIECIEŃ 2024 r. (środa) – konsultacje 17.00-18.00
  • 14,15,16 MAJA 2024 r.  r. – Egzamin Ósmoklasisty [dla pozostałych klas dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych]
  • 28 MAJA 2024 r.(wtorek) – zebrania rodziców 17.00, konsultacje 17.30-18.00 (prognozowane oceny końcoworoczne)
  • 13 czerwca 2024 – ostateczny termin wystawiania ocen końcoworocznych
  • 20 CZERWCA 2024 r. – podsumowanie II semestru nauki
  • 21 CZERWCA 2024 r. – WAKACJE

DNI WOLNE:

  • 2 MAJA 2024 –  [odrabiamy: 16 WRZEŚNIA 2023, Festyn Jesienny]
  • 31 MAJA 2024 – [odrabiamy: 8 CZERWCA 2023, Dzień Sportu]
  • 13 PAŹDZIERNIK 2023 – święto szkoły, dzień wolny od zajęć dydaktycznych – tylko zajęcia opiekuńcze
  • 20 CZERWCA 2023 – dzień wolny wolny od zajęć dydaktycznych – tylko zajęcia opiekuńcze

 

W roku szkolnym 1996/97 zostala w naszej szkole utworzona Spoldzielnia Uczniowska, ktorej efektem dzialalnosci jest sklepik uczniowski "MALINKA" Opiekunami Spoldzielni Uczniowskiej sa Grazyna Sorychta i Bogumila Brzezinska. Sprzedaza w sklepiku zajmuja sie uczniowie naszej szkoly – najczesciej klas V i VI.
Sklepik otwarty jest na kazdej przerwie. Oferowane sa slodycze, chipsy, chrupki, napoje oraz codziennie swieze rogaliki drozdzowe. Spoldzielnia Uczniowska chetnie wlacza sie w dzialalnosc kulturalna naszej szkoly.
Jest organizatorem konkursow:

  • Najpiekniejsza ozdoba choinkowa
  • Najpiekniejsza ozdoba wielkanocna
  • Konkurs matematyczny dla klas II
  • Konkurs ortograficzny dla klas II
  • Konkurs wiedzy o Unii Europejskiej dla klas II

Jednoczesnie spoldzielnia jest fundatorem nagrod dla zwyciezcow w wyzej wymienionych konkursach. Dodatkowo sponsoruje nagrody dla laureatow innych szkolnych konkursow, aktywnie wspolpracuje z Zespolem Szkol Specjalnych.

Świetlica szkolna jest pozalekcyjną formą dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej działalności szkoły.
Pomieszczenia świetlicowe to sale nr 85 i nr 86 mieszczące się na parterze budynku szkolnego, oraz 113. Świetlica czynna jest w godz. 6.30-16.30. 

Praca świetlicowa prowadzona jest w 4 grupach wychowawczych – w tym dwie grupy integracyjne.W tym czasie nauczyciele pełniący dyżur zapewniają opiekę uczniom dojeżdżającym – oczekującym za zajęcia rozpoczynające się w godzinach późniejszych.
Do świetlicy mogą uczęszczać dzieci z kl I-III, które dojeżdżają do szkoły oraz uczniowie, których rodzice pracują. Przyjęcie dziecka do świetlicy odbywa się po złożeniu, przez rodziców, podania w sekretariacie szkoły. Opieką są objęte również dzieci nie zapisane do świetlicy np: nie uczęszczające na lekcje religii lub oczekujące na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne ( reedukacja, gimnastyka korekcyjna, kółka zainteresowań ).
Głównym celem działalności świetlicy jest zapewnienie dzieciom opieki wychowawczej, pomocy w nauce oraz odpowiednich warunków do nauki własnej i rekreacji.
Podstawowe formy pracy w świetlicy to:

– zajęcia muzyczno-taneczne w tym zabawy z chustą „klanczy”
– gry i zabawy ruchowe z elementami wychowania fizycznego i sportu (w sali i na boisku),
– gry stolikowe (dydaktyczne, strategiczne, towarzysko – rozrywkowe itp.),
– propagowanie czytelnictwa (słuchowiska, czytanie z podziałem na role)
– quizy, turnieje i konkursy świetlicowe
– zajęcia artystyczno – techniczne i plastyczne (różnymi technikami)
– zajęcia rozwijające horyzonty umysłowe – czytanie, oglądanie programów telewizyjnych i filmów video , DVD, rozrywki umysłowe,
– zajęcia dydaktyczno – wychowawcze z zakresu profilaktyki zdrowia, higieny i bezpieczeństwa.

Wspólnie z dziećmi przygotowywane są gazetki tematyczne i okolicznościowe.
Podczas pobytu dzieci w świetlicy stwarzamy warunki do odrabiania pracy domowej. Dzieci mają zorganizowaną pomoc koleżeńską, jak również mogą liczyć na pomoc ze strony wychowawców świetlicy.

Nasi podopieczni biorą udział w licznych konkursach międzyszkolnych, miejskich i wojewódzkich, gdzie osiągają liczne sukcesy.


GODZINY PRACY

PONIEDZIAŁEK      8.00-14.00
WTOREK                   8.00-14.00
ŚRODA                        8.00-14.o0
CZWARTEK               8.00-14.o0
PIĄTEK                       8.00-14.o0

Z biblioteki mogą  korzystać :

  •   uczniowie na podstawie zapisu w dzienniku lekcyjnym,
  •   nauczyciele,
  •   inni pracownicy szkoły,
  •   rodzice na podstawie kart czytelniczych uczniów,

Ze zgromadzonych w bibliotece zbiorów można korzystać  :

  • wypożyczając je do domu,
  • czytając lub przeglądając w czytelni,
  • wypożyczając na lekcje do klas.
  • W bibliotece obowiązuje wolny dostęp do polek.
  • Uczeń może posiadać na swoim koncie 2 książki. W uzasadnionych  przypadkach nauczyciel-bibliotekarz możne zwiększyć lub ograniczyć ilość wypożyczonych  książek.
  • Uczeń, który nie odda w terminie książek , nie może korzystać z księgozbioru biblioteki.
  • Wypożyczać wolno jedynie na swoją kartę.
  • Wypożyczone książki i inne materiały należy chronić przed zniszczeniem. Przed wypożyczeniem czytelnik powinien zwrócić uwagę na ich stan i zauważone uszkodzenia zgłosić nauczycielowi-bibliotekarzowi.
  • Wypożyczone książki i inne rodzaje zbiorów bibliotecznych musza zostać zwrócone do biblioteki przed końcem roku szkolnego.
  • Czytelnik, który zgubi lub zniszczy książkę lub inny dokument ze zbiorów biblioteki , zobowiązany jest do odkupienia takiej samej lub innej wskazanej przez nauczyciela-bibliotekarza pozycji o wartości odpowiadającej aktualnej antykwarycznej cenie pozycji zagubionej lub zniszczonej.  Do momentu , gdy tego nie uczyni , nie ma prawa korzystania  z biblioteki.
  • Czytelnicy opuszczający szkołę ( uczniowie, nauczyciele, pracownicy)zobowiązani są przed odejściem rozliczyć się z biblioteką i przedstawić w sekretariacie szkoły zaświadczenie potwierdzające zwrot wypożyczonych materiałów.
  • W bibliotece obowiązuje cisza i zakaz spożywania posiłków.

 

  • W czytelni można korzystać ze wszystkich zbiorów bibliotecznych. Dostęp do zbiorów jest wolny.
  • W czytelni obowiązuje cisza i zakaz spożywania posiłków.
  • Korzystając z czytelni należny każdorazowo wpisać się do zeszytu odwiedzin
  • Plecaki i okrycia należy zostawić na korytarzu.
  • Wykorzystane materiały odnosi się na miejsce.
  • W przypadku trudności  w korzystaniu ze zbiorów można zwrócić się o pomoc do nauczyciela-bibliotekarza.
  • Niektóre wydawnictwa z księgozbioru podręcznego , w szczególnych sytuacjach , mogą być wypożyczone do domu pod koniec pracy biblioteki, pod warunkiem ich zwrotu przed lekcjami następnego dnia.
  • Wszyscy czytelnicy zobowiązani są do poszanowania sprzętu i wyposażenia czytelni oraz kulturalnego zachowania się.
  • Czytelnicy nie przestrzegający regulaminu mogą być czasowo pozbawieni prawa do korzystania z czytelni.

 

ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU

  • Pamiętaj, ze ludzie w Internecie mogą podawać się za kogoś innego niż są naprawdę.
  • Bez zgody rodziców nie podawaj swojego adresu, numeru telefonu, nazwy i miejsca swojej szkoły, miejsca pracy rodziców.
  • Mów wszystko swoim rodzicom, co sprawiło, ze poczułeś się zakłopotany, kiedy używałeś Internetu.
  • Przestrzegaj zasad dotyczących Internetu jakie ustalili Ci rodzice.
  • Nigdy nie przyjmuj e-maili, załączników itp. od osób, których nie znasz, którym nie ufasz.
  • Nigdy nie odpowiadaj na wiadomości, które są dwuznaczne, agresywne, obsceniczne, przerażające albo wywołują u Ciebie zmieszanie.
  • Nigdy bez zgody rodziców, nie wysyłaj żadnych zdjęć, ani prywatnych materiałów.
  • Nigdy bez zgody rodziców, nie umawiaj się na spotkanie z kimś kogo poznałeś w Internecie.
  • W Internecie znajdują się strony przeznaczone dla dorosłych. Jeśli znajdziesz taka stronę opuść ja, przejdź na strony przeznaczone dla dzieci.

 

rok szkolny 2023/2024

mgr Danuta Malinowska (Pedagog)

Poniedziałek  9.00 – 13.00
Wtorek  9.00 – 13.00
Środa  9.00 – 13.00
Czwartek  9.00 – 14.00
Piątek  9.00 – 12.00

mgr Katarzyna Szufladowicz (Pedagog specjalny)

Wtorek 12.35 – 14.35 (sala 39)
Środa 11.30-13.30 (sala 45)

Piątek 12.30-13.30 (sala 39)

mgr Dominika Majer

Poniedziałek  13.45 – 16.45
Wtorek  11.15 – 15.30
Środa  7.00 – 10.45
Czwartek  11.15 – 16.15
Piątek  10.45 – 15.45

 

 

Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
  • Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem
  • Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
  • Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
  • Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz, w jaki sposób.Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
  • Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić

GDZIE PO POMOC?


Anima – ul. Wolności 262/219, Zabrze

Telefon 536 888 660

Godziny otwarcia 15:00 – 20:00 od poniedziałku do piątku, w soboty 10:00 – 13:00

Oferta: pomoc psychologiczno-pedagogiczna, diagnoza i terapia SI, pomoc logopedyczna

Psychologo – ul. Wolności 345, Zabrze

Telefon: 506 404 430

Godziny otwarcia: 9:00 – 19:00 od poniedziałku do piątku, w soboty 9:00 – 14:00

Oferta: poradnictwo psychologiczne, psychoterapia, diagnoza i terapia SI, poradnictwo logopedyczne

CZP Feniks – ul. Młyńska 8, Gliwice

Telefon: 32 413 16 26

Godziny otwarcia: 8:00 – 20:00 od poniedziałku do piątku

Oferta: poradnictwo psychologiczne i psychiatryczne, terapia rodzin

Focus – ul. Sikornik 18, Gliwice

Telefon: 574 074 496

Godziny otwarcia: 8:00 – 20:00 od poniedziałku do piątku, w soboty 10:00 – 12:00

Oferta: poradnictwo psychologiczne i psychiatryczne, diagnoza i terapia SI, poradnictwo logopedyczne

Diada – ul. Zwycięstwa 37, Gliwice

Telefon: 506 162 387 Godziny otwarcia: 14:00 – 20:00 od poniedziałku do piątku

Oferta: poradnictwo psychologiczne i psychiatryczne, terapia rodzin, grupy terapeutyczne dla dzieci i młodzieży

Tervita – ul. Truchana 2, Chorzów

Telefon: 32 400 43 08 lub 505 709 039

Godziny otwarcia: 11:00 – 20:00 od poniedziałku do piątku, w soboty 10:00 – 14:00

Oferta: psycholog dziecięcy, neuropsycholog, diagnoza i terapia SI, logopeda, neurologopeda

Zespół Interwencji Kryzysowej – ul. Wyzwolenia 7, Zabrze

Telefon:  32 278 56 70 lub 32 271 64 32 wew. 59

Godziny otwarcia: 7:30 – 19:30 od poniedziałku do piątku

Oferta: pomoc psychologiczna osobom w kryzysie

Persevere – ul. Kępowa 56, Katowice

Telefon: 662 002 244 Godziny otwarcia: 7:30 – 19:30 od poniedziałku do piątku

Oferta: diagnostyka pedagogiczna, diagnostyka spektrum autyzmu, diagnoza trudności w jedzeniu, psychoterapia, poradnictwo psychologiczne, trening umiejętności społecznych, diagnoza i terapia SI

Pozytywka ODT – ul. Wolności 256/3, Zabrze

Telefon: 739 025 642

Oferta: diagnostyka, psychoterapia, trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu

OPILU – ul. Park Hutniczy 6, Zabrze

Telefon: 32 271 84 42 lub 32 278 11 99

Godziny otwarcia: 8:00 – 20:00 od poniedziałku do piątku, w soboty 8:00 – 15:00

Oferta: poradnictwo psychiatryczne, psychologiczne dla dzieci i młodzieży z problemem uzależnienia


Pedagog w szkole współorganizuje pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla dzieci i młodzieży, której celem jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się poprzez pomoc wychowawcom klas i współdziałanie z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), pielęgniarką szkolną, organami szkoły oraz instytucjami pozaszkolnymi zwracając uwagę na przestrzeganie postanowień Konwencji o prawach dziecka.

Jego zadania obejmują:

  • Pomoc wychowawcom klas w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych poprzez obserwację zachowania pojedynczych uczniów i klasy, rozmowy indywidualne i uczestnictwo w godzinach wychowawczych oraz innych spotkaniach z klasą, analizowanie wyników nauczania i ocen zachowania, rozmowy z rodzicami, wywiady środowiskowe, udział w wywiadówkach i radach pedagogicznych, porady wychowawcze.
  • Prowadzenie lub organizowanie prelekcji i dyskusji na tematy ważne i interesujące dzieci i młodzież.
  • Określenie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom poprzez wydawanie opinii i zaleceń dotyczących stymulowania rozwoju lub pokonywania przez uczniów trudności rozwojowych, wyrównywania braków i luk w nauce.
  • Występowanie do dyrektora szkoły po uzgodnieniu z dziećmi, rodzicami, wychowawcą klasy, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, o zorganizowanie zajęć korekcyjno-wyrównawczych, terapii pedagogicznej na terenie szkoły lub zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci wymagających takiej pomocy.
  • Udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki poprzez konsultacje dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
  • Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej poprzez informowanie rodziców i uczniów o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy materialnej oraz współdziałanie z instytucjami i organizacjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego.
  • Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i innymi specjalistami w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach.
  • Współdziałanie z organami szkoły, policją, sądami w przypadkach wykroczeń uczniów ( naruszenie regulaminu szkoły lub prawa).
    kształtowanie właściwych postaw wobec alkoholizmu, narkomanii, nikotynizmu, zagrożenia sektami – programy profilaktyki uzależnień, warsztaty, prelekcje, filmy.
  • Realizowanie zadań przewidzianych w programie zapobiegania i przeciwdziałania agresji w środowisku szkolnym.
  • Prowadzenie dokumentacji, tj. dziennika pedagoga oraz teczek indywidualnych dzieci i młodzieży zawierających dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających.
  • Doskonalenia swoich kwalifikacji poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia i samokształcenia.

Psycholog w szkole współorganizuje pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla dzieci i młodzieży, której celem jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się poprzez pomoc wychowawcom klas i współdziałanie z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), pielęgniarką szkolną, organami szkoły oraz instytucjami pozaszkolnymi zwracając uwagę na przestrzeganie postanowień Konwencji o prawach dziecka.

Jego zadania obejmują:

  • Szczególną opiekę nad klasami terapeutycznym/integracyjnymi
  • Obserwacja dzieci na lekcjach,
  • Badania diagnostyczne,
  • Ustalanie programów terapii,
  • Spotkania z rodzicami.
  • Obserwacja dzieci w klasach I pod kątem dojrzałości szkolnej, selekcji do badań, wykrywania deficytów rozwojowych
  • Badania uczniów w klasach V pod kątem sprawdzianów kompetencji.
  • Pogadanki dla rodziców.
  • Spotkania z rodzicami, nauczycielami – porady, wskazówki wychowawcze.
  • Badania diagnostyczne, opinie psychologiczne – klasy I-VII.
  • Udział w pracach zespołu terapeutycznego.

Logopeda kieruje na zajęcia terapii logopedycznej kieruje się uczniów na podstawie wyników badań lekarskich, psychologicznych i logopedycznych po uprzednim wyrażeniu zgody przez rodziców.

  • Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda.
  • Wskazane jest, by logopeda z każdym dzieckiem ćwiczył indywidualnie, czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
  • Grupowe zajęcia dopuszczalne są przy doborze dzieci o tym samym rodzaju zaburzenia.
  • Zadaniem zajęć na terapii logopedycznej jest likwidacja wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej oraz pomoc w przezwyciężaniu problemów osobom mającym trudności z mówieniem, pisaniem i czytaniem.
  • W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia.
  • W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się specyficzne, dostosowane do wieku i możliwości ucznia sposoby pracy terapeutycznej.
  • Stosuje się różne metody, co wynika z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania.