Gimnastyka korekcyjna w naszej szkole, prowadzona jest w specjalnie przystosowanej i dobrze wyposażonej do tego sali pod okiem specjalistów. W zajęciach uczestniczą uczniowie klas I – III i IV – VI. W każdym roku szkolnym gimnastyką korekcyjną objętych jest około kilkudziesięciu dzieci. Celem gimnastyki korekcyjnej jest:   

  • skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe do stanu prawidłowego
  • niedopuszczenie do powstawania wad postawy ciała, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstawaniu,
  • doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy.   

Cel ten osiąga się drogą realizacji następujących zadań:  

  • wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego
  • wytworzenie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo-więzadłowej kręgosłupa po uprzednim usunięciu dystonii mięśniowej   
  • wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka   
  • opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia związanych z wadą.

Gimnastyką korekcyjną obejmuje się uczniów którzy zostali zakwalifikowanych na podstawie szczegółowych lekarskich badań przesiewowych i bilansu zdrowia, z obniżoną sprawnością fizyczną, oraz z niektórymi zaburzeniami w stanie zdrowia jak np. przewlekłe choroby górnych dróg oddechowych, oskrzeli i płuc, układu krążenia. Kwalifikacji dzieci i młodzieży do gimnastyki korekcyjnej dokonuje lekarz sprawujący opiekę nad uczniem oraz pielęgniarka szkolna. Najczęściej występującymi wadami u dzieci w młodszym wieku szkolnym są:    

  • boczne skrzywienie kręgosłupa (skolioza)
  • plecy okrągłe
  • plecy wklęsłe
  • plecy wklęsło-okrągłe
  • płaskostopie.

Do odchyleń w budowie można zaliczyć:

  • odstawanie łopatek
  • asymetria barków
  • asymetria klatki piersiowej.

Otyłość, wady postawy, obniżona sprawność fizyczna i wydolność fizjologiczna są efektem braku ruchu oraz pracy fizycznej. Coraz bardziej doceniamy znaczenie aktywności ruchowej dla lepszego samopoczucia, nie wystarcza to jednak dla poprawy stanu zdrowotności naszych dzieci. Troska o właściwy rozwój fizyczny i prawidłową postawę ciała powinna przejawiać się w domu, w szkole, przy pracy i zabawie oraz wypoczynku. Prawidłowa postawa ciała ma decydujące znaczenie dla rozwijającego się organizmu i zdrowia dziecka, a w szczególności dla ogólnej sprawności układu ruchu, krążenia, oddychania i trawienia. Obserwujemy nasze otoczenie i dość często widzimy dzieci i młodzież z nieprawidłowo pochyloną głową, zaokrąglonymi plecami, odstającymi łopatkami, wysuniętym brzuchem, czy też źle wykształconych kończynach dolnych.    Mając na uwadze wyżej wymienione względy oraz dobro dziecka prowadzimy w naszej szkole gimnastykę korekcyjną. Jeżeli zgodzimy się, że zdrowie jest dla człowieka jedną z najważniejszych spraw życiowych to oczywisty będzie fakt zabiegania o nie już od najwcześniejszych lat życia.